Los niños y los adolescentes más jóvenes tienen una vida muy ajetreada. Sin embargo, un ajetreo continuo requiere energía que puede obtenerse fácilmente de fuentes alimenticias de calidad. Los progenitores pueden desempeñar un papel importante en enseñar hábitos del estilo de vida saludables a sus hijos/as.

La importancia de una educación nutricional saludable

Los alimentos proporcionan energía y permiten a nuestros hijos e hijas enfrentarse a sus vidas ajetreadas: colegio, deporte, aficiones, tiempo de ocio. ¿Alguna vez te has preguntado cuánta energía necesitan para continuar sin parar? La respuesta no es sencilla porque la energía requerida por cada persona no es la misma, ya que varía según las necesidades para mantener1:

  1. Torun, B. Energy requirements of children and adolescents. Public Health Nutrition 8, 968–993 (2005).
  2. Das, J. C. Fast Food Consumption in Children: A Review. Medical & Clinical Reviews 1, (2015).
  3. Scaglioni, S. et al. Factors Influencing Children’s Eating Behaviours. Nutrients 10, (2018).
  4. Koo, W. & Walyat, N. Vitamin D and Skeletal Growth and Development. Curr Osteoporos Rep 11, 188–193 (2013).
  5. EFSA. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin D and normal function of the immune system and inflammatory response, maintenance of normal muscle function and maintenance of normal cardiovascular function. 1468 (2010).
  6. NHS. Vitamin D (https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-d/ – Último acceso en mayo de 2021).
  7. MedlinePlus. B Vitamins (https://medlineplus.gov/bvitamins.html – Último acceso en marzo de 2021).
  8. Martini, L. et al. Appropriate and inappropriate vitamin supplementation in children. J Nutr Sci 9,.
  9. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin A and cell differentiation (ID 14), function of the immune system (ID 14), maintenance of skin and mucous membranes (ID 15, 17), maintenance of vision (ID 16), maintenance of bone (ID 13, 17), maintenance of teeth (ID 13, 17), maintenance of hair (ID 17), maintenance of nails (ID 17), metabolism of iron (ID 206), and protection of DNA, proteins and lipids from oxidative damage (ID 209) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006. EFSA Journal 7, 1221 (2009).
  10. MedlinePlus. Vitamin A (https://medlineplus.gov/ency/article/002400.htm – Último acceso en mayo de 2021).
  11. Gidding, S. et al. Dietary Recommendations for Children and Adolescents: A Guide for Practitioners. Pediatrics 117, 544–59 (2006).
  12. EFSA. Vitamin C and contribution to the normal function of the immune system. (2015).
  13. EFSA. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to zinc and function of the immune system. 7, 1229 (2009).